Novinky ze světa historie! Přinášíme vám ochutnávku toho, co uvidíte.
18.8.2017

Zdravíme všechny příznivce železnice a historie, dnes Vám odtajníme tři parní lokomotivy, které budete moci vidět v rámci světa historie na Národním dni železnice 2017.

Jedním z největších lákadel bude vrcholné dílo konstruktéra Karla Gölsdorfa, parní lokomotiva 310.23 z roku 1911, která je známá také jako Hrboun. Řada 310 kkStB byly čtyřválcové sdružené rychlíkové parní lokomotivy s vlečným tendrem. Tyto lokomotivy byly v počtu 90 kusů vyrobeny pro císařsko-královské státní dráhy (kkStB).

Dalším skvostným exponátem se v Bohumíně stane parní lokomotiva 556.0506. Ta je známa pod přezdívkou Štokr. Nákladní lokomotiva byla vyrobena v roce 1958 v tehdejším ZVIL – dnes opět ŠKODA Plzeň. Lokomotiva byla krátce nasazená v LD Sokolov, odkud přišla do Českých Budějovic. V posledních letech před odstavením z pravidelného provozu sloužila v Českých Velenicích, kde jezdila na přetazích do rakouského Gmündu. V roce 1981 byla sice z pravidelného provozu odstavena, ale o rok později znovu uvedena do provozu k příležitostným jízdám. Dnes je využívána při vozbě zvláštních vlaků.

Posledním odtajněným exponátem je parní lokomotiva 314.303. Ta je v současnosti jednou z nejstarších provozuschopných parních lokomotiv a je v majetku společnosti České dráhy. Lokomotiva byla dlouhou dobu použita jako lokomotivní pomník vedle staniční budovy ve Valašském Meziříčí. Ve spolupráci s nadací Okřídlené kolo, která projekt zprovoznění lokomotivy zaštítila organizačně, finančně i mediálně, za významné sponzorské účasti firmy IDS Olomouc a ve spolupráci s DPOV Přerov a ČMŽO Přerov získaly České dráhy další jedinečný klenot, provozní parní lokomotivu z doby rakouskouherské monarchie.